Reunió mantinguda a Flix amb la consellera de Territori

El Govern de la Generalitat crearà el 2024 l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) de les Terres de l’Ebre, l’entitat que a partir d’ara gestionarà i coordinarà els serveis de transport públic de viatgers a les comarques del Baix Ebre, Montsià, Terra Alta i Ribera d’Ebre.

Així ho va anunciar la consellera de Territori, Ester Capella en la reunió de la Taula de Mobilitat que va presidir a Tortosa el passat dijous. Capella va qualificar aquesta decisió de “fita històrica, que reconeix la Vegueria de l’Ebre”. El cost anual de la implantació de l’ATM a Terres de l’Ebre és de 2.720.450 euros, que aportarà el Departament de Territori.

L’ATM Terres de l’Ebre, la cinquena que es crea a Catalunya, començarà a funcionar aquest 2024 i estarà gestionada per un consorci, integrat per la Generalitat de Catalunya i ajuntaments, que planificarà i optimitzarà els serveis de transport per millorar la mobilitat regional. A la vegada podrà prendre decisions sobre tarifes, rutes i altres aspectes relacionals amb el transport públic a les Terres de l’Ebre. El nou consorci es constituirà a principis de 2024.

En el cas de Flix, durant la visita de la consellera es va tractar el tema de la connexió d’autobus amb Lleida, la qual també s’estudiarà per incloure al pla d’actuació.

“Encarem molt bé el futur perquè la creació de l’ATM de les Terres de l’Ebre ens permetrà aplicar a partir de 2025 la integració tarifària de tot Catalunya”, ha anunciat Capella. Un cop dixada enrere la Taula de Mobilitat, la titular de Territori assegura que es comença una nova etapa “que ha de fer possible una substancial millora del transport públic i donar resposta a les necessitats de la ciutadania”.

Pel que fa a la integració tarifària, el Departament de Territori contempla dos fases: la primera, a partir de juny de 2024 en què s’aplicarà la integració a les Terres de l’Ebre i també amb el Camp de Tarragona, i una segona, a partir de 2025 en què es farà efectiva esta integració amb tot Catalunya. La integració es preveu que siga aplicable als autobusos urbans, interurbans i serveis ferroviaris. La ciutadania podrà disposar del conjunt de la gamma de títols integrats, inclòs el T-jove per als menors de 30 anys i també el títol de transport T-16, vàlid dels 4 als 16 anys.

La consellera Capella ha remarcat que sense l’ATM “era impossible les integracions tarifàries tot i que s’havien fet bonificacions específiques per rebaixar substancialment el preu al transport públic de les Terres de l’Ebre”.

Durant el primer semestre de 2024 es durà a terme el desplegament tecnològic necessari per poder aplicar esta integració tarifària, és a dir la instal·lació del maquinari a tots els equipaments, autobusos i trens. El Departament de Territori estima que al mes de juny tots els operadors tindran ja instal·lat el sistema de la T-Mobilitat Catalunya.

 

Signatura del llibre d’honor de l’Ajuntament de Flix

Desdoblament de la C-12 en un eix 2+1

Per una altra banda, el Govern preveu iniciar al 2024 les obres per transformar la C-12 en un eix 2 + 1. Es començarà per dos trams a les Terres de l’Ebre. El primer té vuit quilòmetres entre Amposta i Vinallop, mentre que l’altre és de cinc quilòmetres entre Tivissa i Móra la Nova. Les actuacions consistiran en fer un tercer carril i una barrera central, fet que ha de permetre augmentar la seguretat viària. De fet, la consellera de Territori, Ester Capella, ha assenyalat que l’objectiu és acabar amb la sinistralitat d’aqueta carretera, que de mitjana té tres accidents mortals anuals.

Fins al 2030 el govern català actuarà en 86 quilòmetres de la C-12, des d’Amposta a Lleida, amb una inversió de 128 milions d’euros. L’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, ha celebrat que obres  al municipi comencin aviat.

En el cas de Flix, s’ha demanat crear rotondes a la C-12 al seu pas per Flix per tal d’augmentar la seguertat viària.