Ajuntament de Flix

El passat dissabte 13 de setembre, la sala “Lo Sindicat” de Flix va acollir la VII edició de les Converses de Pensament Crític de les Terres de l’Ebre, promoguda per l’entitat Cercle En-Kontr@ amb la col·laboració de l’Ajuntament de Flix. Les jornades, amb el lema “Pensar i ser. Sapere aude en l’era del posthumanisme?”, van congregar ponents, estudiosos i públic interessat en una intensa jornada de reflexió, diàleg i cultura crítica.

Després de la benvinguda institucional, la professora de Filosofia Política de la Universitat de Barcelona, Fina Birulés, va oferir la conferència inaugural titulada “Pensar en temps nous. Acceleració versus temps ajornat?”, on va plantejar com les grans acceleracions socials, tecnològiques i polítiques desafien la nostra capacitat de pausa, reflexió i crítica.

Tot seguit, es va desenvolupar una taula rodona moderada pel professor Lluís Montull (UOC / Institut Ramon Berenguer IV d’Amposta), amb la participació de Miquel Esteve, Natàlia Cantó, Jacint Llauradó i Joana Subirats. Els debats van girar al voltant de qüestions com l’autonomia del pensament enfront de les pressions socials, el dilema entre subjectivitat i tecnologia, i el paper de l’ètica en un món en transformació.

A la tarda, la jornada va continuar amb un diàleg profund conduït pel filòsof i professor Benjamí Torné, comptant amb les intervencions de Xavier Vega (Republicanisme i post-moral) i Ramon Alcoberro i Pericay (Quan el puritanisme es va trobar amb la tecnologia).

La cloenda va anar a càrrec de Dolors Róo, presidenta d’Òmnium Cultural de les Terres de l’Ebre, que va fer una magnífica valoració de la jornada. L’alcalde de Flix, Francesc Barbero, va fer el comiat institucional i va lliurar un reconeixement simbòlic a Xavier Vega en agraïment per la seva contribució durant set anys a les xerrades filosòfiques a la biblioteca de Flix.

Per tancar la jornada, els assistents van poder gaudir d’un moment cultural amb l’actuació musical de Xarim Aresté, que va aportar un contrapunt artístic i inspirador a una jornada carregada de reflexió.

Les Jornades han complert amb escreix l’objectiu de fomentar el pensament crític, el debat i la reflexió col·lectiva en el marc de la nostra comarca i més enllà. Des de l’Ajuntament s’agraeix la implicació de l’entitat Cercle En-Kontr@, els ponents que hi han participat, l’equip tècnic, i, sobretot, el públic que ha assistit amb interès i cura crítica.