Ajuntament de Flix
El passat 28 de juny a la Sala de Plens de L’Ajuntament de Flix es va celebrar el Consell Escolar Municipal on hi assistiren representants de tots els centres educatius del municipi, de l’Ajuntament de Flix i de les associacions de mares i pares d’alumnes dels respectius centres. D’aquesta manera, hi foren presents Francesc Barbero Escrivà, actuant com a president del Consell, acompanyat dels membres de la corporació municipal Xavier Sabaté Ibarz, Maria del Carme Rosich Prunera i Josep Solé Rojals. S’excusà l’assistència de Norma Pujol, Regidora d’Educació, per trobar-se fora vila i de Marta Mas Serra qui també excusà formalment la seua assistència. En representació dels centres educatius assistiren Montserrat Guiu Rozas, directora de l’Institut de Flix, Josep Albiac Machin, director de l’Escola Enric Grau Fontseré, Nerea Castellví Valls, directora temporal de l’Escola Bressol Municipal, Sergi Sánchez Ribera, director del Camp d’Aprenentatge, i Alfons Guiu Mestres, director de l’Escola Municipal de Música de Flix. També hi foren presents Raquel Sánchez Segarra, Carmen Gracia Aguilar, Isabel Amoròs Casquet i Fernando Caminals Hernández, com a representants del professorat de l’Escola Enric Grau Fontseré, l’Institut de Flix, l’Escola Bressol Municipal i l’Escola Municipal de Música, respectivament. Pel que fa a les associacions de mares i pares d’alumnes, hi assistiren les presidentes en qüestió, Montserrat Figueres Rius, Meritxell Pérez Ripoll i Yolanda Pérez Affonso. Per últim, hi foren presents Elisabeth Jordà Galano, com a representat del sector PASS, i Margarita Llauradó Aribau, com a secretaria del Consell Escolar Municipal en substitució de la Secretària-interventora accidental de l’Ajuntament de Flix M. del Carmen Mauri Sales.
En primer lloc, es van determinar els dies de lliure disposició per al curs 2021-2022, consensuats entre els diferents centres escolars de la població amb anterioritat a la celebració del Consell i aprovats per unanimitat, sent aquests el 29 d’octubre (Castanyada), el 7 de desembre (pont de la Puríssima), el 28 de febrer i el 19 d’abril (Setmana Santa).
A continuació, cada un dels centres educatius del municipi exposaren les valoracions del curs, coincidint tots ells en que havia estat un any complicat i marcat per la incertesa, però tot i la situació tots ells es van mostrar satisfets pels resultats obtinguts i la bona adaptació tan de l’alumnat com del professorat. Tot i així, la directora temporal de l’Escola Bressol va assegurar que caldria analitzar més endavant com ha influït el Covid en l’aprenentatge dels alumnes.
Per una altra banda, es va posar de manifest l’aprenentatge sorgit de l’experiència de l’últim any i l’oportunitat per fixar noves dinàmiques creades arran l’educació en pandèmia. Alfons Guiu va ressaltar que s’han descobert maneres de funcionar que després de la pandèmia es podran continuar utilitzant. No obstant això, tots ells van manifestar el desig de poder tornar a la normalitat el més aviat possible.
L’Escola Enric Grau Fontseré i l’Institut de Flix van valorar molt positivament el desplegament digital fet durant l’últim curs, ja que ha permès fer front a la bretxa digital abastint d’equipaments amb ordenadors portàtils a professors i alumnes. En el cas de l’Institut de Flix, el desplegament s’ha fet fins a 3r d’ESO i durant el curs vinent estar previst acabar de dotar 1r i 2n d’ESO.
Pel que fa al Camp d’Aprenentatge, va posar en valor el seu paper com a servei educatiu local duent a terme 23 actuacions amb alumnes de centres educatius de la població amb un total de 708 alumnes atesos i destacant les activitats a l’ermita amb 180 alumnes de la població dins el “Projecte Enfocat “ organitzat conjuntament amb el Grup Natura Freixe.
Per una altra banda, l’Escola Enric Grau Fontseré va exposar l’increment d’alumnat amb necessitats educatives especials i en aquesta línia va explicar el projecte comunitari Snoezelen iniciat recentment, per al qual busquen espònsors per poder crear una aula multisensorial per desenvolupar les intel·ligències múltiples, la qual té un cost aproximat de 7.000 euros. Van assegurar que ja tenien alguns comerços locals que hi col·laborarien i creuen en la possibilitat de poder-la inaugurar al setembre d’aquest any.
Finalment, es va posar sobre la taula la problemàtica de la disminució de matricules en els centres d’ensenyament, perdent cada cop més grups, i la necessitat d’integrar accions. Josep Albiac va alertar que cada cop hi ha més alumnes amb problemes socials que es perdran si no s’impliquen les administracions. Així mateix, la dinàmica es repeteix en el cas de les activitats extraescolars que s’organitzen cada any des de l’AMPA, sent cada cop menys inscrits. En aquest sentit, es va remarcar la necessitat de treballar per la integració a través del Consell Educatiu a banda del Consell Escolar Municipal, posant de manifest la importància del projecte de 360º, amb el que ja es treballa des de fa uns anys i que impulsa el treball en xarxa entre els centres d’ensenyament i altres agents, temps i espais educatius per incrementar l’equitat i reforçar la seva comunitat, oferint experiències educatives valuoses que augmenten les oportunitats d’aprenentatge i desenvolupament.